Ako vypnúť (hlavu)?

Občas sa pristihnem ako si hovorím, že: „zas idem spať?“. To je moment, kedy si intenzívne uvedomujem ako šílene plynie čas. Alebo vtedy, keď sa pozriem na Psychoblógiu a vidím, že posledný článok som pridala pred mesiacom a pol (čože? 😯 ). No, neostáva mi na ňu kapacita. Z času mi podstatne ukrajuje práca, resp. dve… tri práce … (a čo ? nikto iný mi účty nezaplatí 😥 ). (Neskoré) večerné hodiny zas venujem vareniu (keďže jedlo z donášky nemá ani úroveň jedálne na SŠ), socializácii alebo povinnému relaxu. To aby som sa vyhla migréne, kedy ma moje telo v hodine dvanástej (rozumej v čase vyčerpania) doslova pridrbe k posteli a som nútená ležať a spať (psychosomatika, bejbe). O psychosomatike sa momentálne celkom živo diskutuje v susednom Česku (a niektorí ľudia jej ozaj nerobia dobré meno). O čom by som ale chcela dnes, je relax. Alebo o tom ako vypnúť hlavu, keď máte robotu, ktorá vyžaduje neustále čumenie do notebooku (to zažíva asi väčšina) a dumanie v naozaj vysokých otáčkach (to už menšina :mrgreen: ). Tak skúsim pridať svoje tipy podložené psychológiou.

 

Športy

Tak ako pretrvávajúca choroba dokáže narušiť psychické prežívanie, rovnako psychická porucha zanecháva isté stopy na tele. Keďže sme bio-psycho-sociálna jednota, jednou zložku je našťastie možné ovplyvňovať tú druhú. Stretávaním s inými ľuďmi si napríklad viete zlepšiť náladu (niekedy aj zhoršiť), cvičením zas nakopnúť psychiku, ale aj „sociálno“.

Bez športovania by to so mnou vyzeralo kadejako. Pohyb mi aspoň trochu vykompenzuje celodenné sedenie (po ktorom sa mi nejak čudne uvoľňujú kĺby). Udržiavam si tak telesnú schránku v na pohľad ako takej príjemnej forme. Uvoľňujem endorfíny, vypínam hlavu. Podľa psychológov športovanie vraj zvyšuje sebahodnotu, zlepšuje sociálnu interakciu (ak robíte kolektívne športy 💡 ) a znižuje depresívne príznaky. Odporúča 10 z 10 psychológov.

Ja síce kolektívne športy nerobím (na pracovnom pohovore by táto moja odpoveď vyslala HR tete/ujovi jasný signál individualizmu a možný sklon k introverzii ..do tímu nič moc), ale pomáhajú aj tie individi. Napríklad, dobre padne plávanie cez obednú pauzu (aspoň hodinu nepozerať do obrazovky), pokiaľ však nemáte v dráhe dve klebetné babičky a jedného na vodnej hladine levitujúceho dedka (alebo iné ukázy, čítaj tu). A nefunkčné fény v šatni.

Chodenie. Peši. Domov. Do práce. Z jednej práce do druhej. Niekde .. hockde…

Asi najradšej mám jogu. Keďže tam musíte špecificky dýchať (ide o tzv. hlboké braničné dýchanie, ktoré znižuje produkciu kortizolu a zvyšuje melatonín zodpovedný za ozdravný spánok aj imunitu- čítaj tu) a samozrejme hýbať sa. To už nestíhate myslieť na nič iné, a preto mi joga absolútne vyhovuje.  Ešte by som sa mohla dokopať k meditáciám. Byť tu a teraz. Na nič nemyslieť. Gestalt…

Inak, kto chce cvičiť doma, odporúčam tento kanál: Miesto pre jogu

Úplne najsamradšej mám turistiku. Nepoznám nič lepšie ako výstup na vrchol. Len chodiť. Fuňať. A totálne sa zničiť. Odstrihnutie od sveta. Och.

 

Relaxačné cvičenia / autogénny tréning    

O čom málo ľudí vie, a ešte menej ľudí to robí, je vedomá relaxácia.  Psychológovia a psychoterapeuti často s pacientmi relaxujú. Teda oni ich učia relaxovať a pacienti / klienti relaxujú. Snáď najznámejší je autogénny tréning, pri ktorom postupne vedome uvoľňujete celé telo. Dá sa pri tom expresne rýchlo zaspať, ale to nevadí (pravidelne sa stáva kolegovi na stoličke v práci 😀 ). Hlavne, že ste vypli ! (a keď vám do ucha brumká  p. Chudík).

Kto chce zažiť braingasm – „orgazmus mozgu“, jednoznačne si pustite ASMR videá. Ide o bezdotykovú masáž mozgu cez akustické spúšťače: šepkanie, česanie vlasov, škrabkanie, trenie rúk, masáž, manipulácia s ľubovoľnými objektmi.  Celkom zaujímavý zážitok. Česanie vlasov. Zimomriavky. Napr. https://www.youtube.com/watch?v=VJOD28o5Xac

Najnovšie skúšam toto: Zatiaľ sa mi pri tom darí akurát tak zaspať: https://gemconnect.bandcamp.com/releases

 

Záhrada

Medzi aktivity, pri ktorých absolútne vypínam mozog je  záhradničenie (a určite je to preto, lebo som zemské znamenie, ha). Babranie sa v zemi, kosenie, strihanie, sadenie, polievanie, okopávanie, rýľovanie. Posilka a terapia prírodou v jednom. Plus máte z toho jedlo!  Aktivity v záhradke nazývané aj Ekoterapia, sa už dávno využívajú na podporu psychického zdravia a evidentne pomáhajú (tu je o tom celý vedecký článok). Len tým, že ste v prírode a v podstate celú svoju pozornosť smerujete na danú činnosť, napr. sadenie. Redukuje sa stres, zlepšujú kognitívne funkcie, zvyšuje sa well-being. A robíte niečo zmysluplné (pokiaľ nezbierate zo zemiakov mandolínky a.k.a pásavce zemiakové, ktoré tam o pár dní budú v rovnakom počte).  

Ani nemusíte disponovať záhradou, stačí balkón.

moja minizáhradka na balkóne

 

Seriály

Pre mňa jeden zo spôsobov ako sa preniesť do iného sveta (a mať pokoj od tohto). A forma relaxácie. Podľa psychológov ide o spojenie aktivity (pozerania seriálu) s istým pocitom (napr. pokoja, uvoľnenia). Vytvorí sa tak návyk (pred spaním si pustíme obľúbený seriál), ktorý máme tendenciu opakovať a vyvolať si ním chceme známy pocit pohody. Navyše, má to aj aspekt vzdelávací (napr. seriál Mindhunter, ktorý približuje vznik psychológie sériových vrahov). Doprajem si zásadne pred spaním. Pridávam pár tipov na moje fejvrit, v ktorých sa objavuje aj niečo z psychológie (keď už sme na Psychoblógii):

 

Black mirror – toto musí vidieť každý ! Technológie, my a budúcnosť?

https://www.csfd.cz/film/214772-cerne-zrcadlo/prehled/

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt black mirror gif

 

 

Bron – severská detektívka. Hlavná hrdinka má Aspergera. Skvelé !

https://www.csfd.cz/film/305322-most/prehled/

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt bron bridge gif

 

 

Homeland – USA, terorizmus. Boj proti nepriateľom. Hlavná hrdinka, agentka CIA, má bipolárku..hrá to ozaj dobre.

https://www.csfd.cz/film/291496-ve-jmenu-vlasti/prehled/

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt homeland gif 

 

 

 

Vznik psychológie sériových vrahov popisuje seriál Mindhunter.

https://www.csfd.cz/film/30196-mindhunter/prehled/

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mindhunter gif

 

 

 

Prácu forenzného psychológa (kedysi môj sen) môžete vidieť v „Najväčšie kriminálne prípady Slovenska“

https://www.csfd.cz/film/221405-najvacsie-kriminalne-pripady-slovenska/prehled/

 

 

Dexter – seriál trochu staršieho dáta, fascinoval ma najmä v období, keď som si ulietavala na sériových vrahoch. Hlavný hrdina je sériový vrah a ocko, manžel a sused v jednom. Skvelá sonda do jeho psychiky.

https://www.csfd.cz/film/224291-dexter/prehled/

 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt dexter gif

 

 

 

13 reasons why – o depresívnej tínedžerke a samovražde. Celkom návykové. Ale ku koncu ma to rozčuľovalo.

https://www.csfd.cz/film/484253-13-reasons-why/prehled/

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt 13 reason why gif

swííít

 

 

 

Hannibal – okrem toho, že tam hrá božský Mads Mikkelsen.. a hrá psychoterapeuta! je to celé riadne, ale skvostné psycho. V istom momente to ale začalo byť nechutné, tak som s tým sekla.

https://www.csfd.cz/film/323483-hannibal/prehled/

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt hannibal mads gif

 

 

 

Chystám sa na: Patrick Melrose s Benedictom!

https://www.csfd.cz/film/581606-patrick-melrose/videa/

 

 

Tak, toľko odo mňa. Dúfam, že najbližšie vyprodukujem článok skôr ako o mesiac. Ak by nie, čítajte vedecké časopisy (teraz som aktívna tam). Ak máte tipy na relax a vypínanie hlavy alebo seriál! neváhajte a píšte do komentov.

 

Relaxu zdar!

 

Share on :

 

Zdroje:

https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/1479-5868-10-98

 

Zuzana Kožárová
Volám sa Zus a v súčasnosti som doktorandkou Centra spoločenských a psychologických vied SAV. Mojou najväčšou vášňou je psychológia. Tesne po písaní. Ešte počas výšky som sa rozhodla pretlak zaujímavých informácií vyriešiť založením blogu, ktorým sa snažím popularizovať psychológiu a jednoduchým jazykom približovať užitočné poznatky z psychológie.
Viac o mne zistíte na LinkedIn-e.
Napíš, čo Ti beží hlavou

Skús prečítať aj toto:

Comments are closed.