Láska v časoch Tinderu.

Neradím sa medzi používateľov zoznamovacích aplikácií typu Badoo, Meet me, či Tinder a úprimne, nikdy mi ani len nenapadlo nejakú si nainštalovať. Podobne ako väčšina priemernej populácie minulého storočia mám pocit, že pohnútkou k ich používaniu je subjektívne prežívaný vysoký stupeň zúfalstva jedinca XY (alebo XX). Názory sa menia a dnes tieto aplikácie nevyvolávajú tak negatívne asociácie. Práve naopak. Väčšina mladých sa zhoduje na tom, že na tom nie je nič zlé. A o tom to dnes bude – o kladoch a možno nejakých záporoch zvolenia si tejto stratégie hľadania vzťahu.

O existencii týchto aplikácií som začala tušiť po tom, čo mi ich len tak medzi rečou spomenula kamarátka a neskôr kamarát. V oboch prípadoch som si neodpustila veľavravný emočný výraz, dokonale vystihujúci moje myšlienkové pochody.

 Mohlo to vyzerať nejak takto: 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt what? gif

Obaja sú nadpriemerne inteligentní ľudia a mne – s mojím obmedzeným stereotypným myslením – vŕtalo hlavou prečo sa rozhodli pre taký krok. Tak som sa opýtala (pretože to je tá najjednoduchšia cesta, že?), čo rozpútalo zaujímavú a výdatnú diskusiu, počas ktorej mi objasnili ich dôvody. A ja som o nich samozrejme premýšľala.

Argumenty dávali zmysel. Získala som na to úplne nový pohľad. Doklepla to ešte myšlienka psychológa Radomíra Masaryka, ktorú som si niekde prečítala. 

„Mnohí kritizujú Tinder, že je to aplikácia, ktorá uľahčuje hľadanie si partnerov na jednu noc. Áno, možno to tak je, ale ľudia si partnerov na jednu no hľadali vždy. Len teraz nemusia ísť do baru, klubu, či vyhláseného podniku, lebo majú jednoduchú aplikáciu v telefóne.“

 Tak vznikol nápad napísať o tejto téme viac. Keďže sa ňou zaoberajú aj vedci, prelustrovala som aj nejaké tie výskumné závery. A idem to pre vás teda tak nejak akože kvázi zhrnúť.

 

História zoznamiek

Zoznamky nie sú v zásade nič nové. Spomínam si vyhradené strany v časopisoch a novinách s pútavým názvom „On hľadá ju, ona hľadá jeho“ plné chtivých inzerátov typu „sympatický svalnatý nefajčiar hľadá atraktívnu a príjemnú nefajčiarku“. Táto inzercia prebiehala dokonca na teletexte (raz tak dokonca mojej kamarátke niekto zavolal, pričom údajne tam nič nepublikovala, ale ktovie :D). S postupným vývojom technológii sa toto pátranie presunulo do online priestoru. Prvá generácia online zoznamiek sa datuje niekde okolo roku 1995, kedy bol spustený prvý zoznamovací web Match.com. Postačilo vytvorenie profilu a cesta hľadania spriaznenej duše mohla začať. O 5 rokov neskôr bol tento koncept vytunený do (skoro) dokonalosti, kedy do procesu párovania zapojili sociálnych a behaviorálnych vedcov! Používateľ vyplnil dotazník a algoritmus mu na základe jeho odpovedí vypľul človeka, ktorý by sa k nemu mohol na základe porovnania osobností, záujmov, hodnôt a požadovaných charakteristík najviac hodiť. (Džínius). Ako som sa dočítala, efektivita tejto metódy, rovnako ako jej vedeckosť je sporná.

V súčasnosti boom zažívajú spomínané aplikácie, kde si prezeráte profily, príp. len fotografie ľudí  (to preto, že ohodnotenie obrázku nevyžaduje zapojenie tak komplexných procesov ako čítanie textu… veci si treba zjednodušovať) a ak vám pri nejakých poskočí srdiečko (alebo hocčo iné), následne ich môžete kontaktovať. Vedci tento spôsob hľadania partnera prirovnávajú k nákupnému správaniu, kedy jednotlivci hodnotia, selektívne vyberajú a „nakupujú“ potenciálnych partnerov, a zároveň „predávajú“ seba s cieľom nadviazať romantický (alebo hocaký iný) vzťah.

Tomuto účelu slúži napr. už jemne historický pokec s legendárnymi eRPečkami a miestnosťami (napr. Bez záväzkov, Pod perinkou či Ježiš Kristus ťa miluje), alebo extrémne populárny a ešte stále „in“ Facebook (ktorý nie je explicitne zoznamka, ale na nadviazanie kontaktu tiež dobre poslúži), až po Badoo či Tinder. Práve posledná spomínaná, asi najznámejšia appka, ma zaujala najviac. Konkrétne to ako funguje.

Pre ilustráciu:

    

Jediným kritériom zhodnotenia kvalít človeka sa stáva jeho fyzický vzhľad. Ten je zachytený na pár fotografiách, samozrejme v čo najdokonalejšej podobe, realite často mierne až úplne vzdialenej. Zaujímavým momentom je, že ľubovoľní dvaja jedinci sa k chatovaniu dostanú až po tom, čo sa navzájom ohodnotia ako atraktívni. Čiže predpokladom pre ďalší vývoj ich komunikácie je vzájomnosť sympatií. Alebo jazykom Tindru – vzájomné swajpnutie vpravo, výsledkom ktorého je MATCH. To je celkom praktické. A jemne povrchné (ale zas, ste na zoznamke, čo by ste čakali). Tie skôr priťahujú mladšie ročníky, ktorí ju vnímajú ako vhodný prostriedok k nadväzovaniu kontaktu, a tí hanblivejší a ženy oceňujú, že pred prvým osobným kontaktom môžu druhého trochu spoznať.

untitled-design-11

 

Kto používa tieto aplikácie a prečo?

Sú isté skupiny ľudí, ktoré tento spôsob zoznamovania využívajú častejšie:

  • Homosexuáli alebo minority
  • Čerstvo prisťahovaní
  • Nedávno rozídení / rozvedení
  • Zaneprázdnení ľudia
  • Ľudia, ktorí stratili záujem o „chodenie po baroch“
  • Ľudia, ktorí majú v okolí niekoho, kto takto úspešne nadviazal vzťah

 

Jej používatelia sa ohradzujú voči tvrdeniu, že je určená len pre zúfalcov, ktorí si nevedia nájsť vzťah (no kto by si to aj priznal nie ?:D). Práve ten tam totiž hľadá väčšina a podľa psychológov je toto hlavným dôvodom využívania zoznamiek (aj vy ste tak prekvapení?).

No a ďalšie dôvody, pre ktoré sa rozhodli skúsiť to takouto formou boli:

  • Hľadanie spriaznenej duše
  • Sex
  • Zábava, zahnanie nudy
  • Jednoduchší spôsob ako spoznať nových ľudí

A ďalšie:

  • Nedostatok času alebo nemožnosť chodiť von
  • Čoraz viac zadaných priateľov a kamarátov
  • Slobodní rodičia

 

I keď sa Tinder často vníma ako appka na zabezpečenie si rýchlofky, jej co-founder tvrdí, že iba 6% jej používateľov ju využíva s týmto cieľom. A z tých 6% ide vo väčšine prípadov o mužské pokolenie. Aby sa im nekrivdilo, chlapi rovnako hľadajú príležitosť na porandenie, ale jedným z dôvodov je aj zvýšenie sebavedomia a pomastenie ega.  Ženy tradične hľadajú človeka na pokec, randenie a seriózny vzťah (trošku sa to v tých úmysloch rozchádza ..mmm). Muži si podľa výskumov zvyšujú šance na „match“, tým že si pozerajú omnoho viac profilov žien a jemne nekriticky „swajpujú“ (to je tá selekcia : pravo = páči sa mi, doľava = nepáči) skoro každú. Až potom si vyberajú. Ženy sú naopak omnoho selektívnejšie a doprava „swajpnú“, len ak sa im daná osoba naozaj pozdáva.

 

Reálny vs. online svet

Rozdielne správanie sa žien a mužov na online zoznamkách a appkách do istej miery kopíruje spávanie mužov a žien v reálnom živote. Potvrdzujú to i štatistiky. Muži sú iniciatívni a zvyčajne napíšu ako prví (i keď vyššie spomínaná kamarátka poukazovala na rozdiely v správaní mužov v závislosti od krajiny, napr. takí Nóri až tak iniciatívni nie sú v dôsledku rovnosti pohlaví, zatiaľ čo v Kanade naopak sú, veľmi). Ženy zvyčajne čakajú na to, kým sú mužom oslovené (to neplatí, ak ide o emancipované ženy, ktoré to neriešia). Isté rozdiely sa ukazujú aj v dĺžke správ. Muži píšu stručne  -priemerne 12 znakov, ženy obsiahlejšie – priemerne 122 znakov. Áno áno, aj medzi mužmi aj medzi ženami sa nájdu výnimky, pre ktoré tieto tvrdenia neplatia.

Ak tak nad tým premýšľam a spojím si tieto závery s poznatkami o nadväzovaní vzťahov v reálnom živote, princíp, na ktorom aplikácia funguje je ako stvorený pre mužov. Tí svoj záujem pozvať ženu na rande 1262158
podmieňujú fyzickou atraktivitou a selektujú štýlom páči / nepáči. Ženy potrebujú získať o mužovi akýsi background, na základe ktorého sa rozhodnú či im vyhovuje/nevyhovuje. Až potom zhodnotia, či sa oplatí ísť aj na rande.

Tým nechcem povedať, že pre ženy je vzhľad a vzájomná príťažlivosť nepodstatná. Muži i ženy ju považujú za dôležitý aspekt pri výbere potenciálneho partnera, ale zvažujú aj:

  • Podobné záujmy
  • Profesiu/ inteligenciu
  • Osobnosť
  • Výšku/váhu
  • Proximitu
  • Zmysel pre humor

Podľa týchto kritérií si vyberáme bez ohľadu na to, či sme vo virtuálnom alebo reálnom svete, čiže nič prekvapujúce to nie je.

V súvislosti s takouto formou zoznamovania sa objavuje problém s prezentáciou sa v lepšom svetle a vedomý výber fotografií či informácií, ktoré ukazujú skôr ideálne ako reálne JA danej osoby. Používatelia najčastejšie klamú, resp. zavádzajú o fyzickom vzhľade (správny výraz, póza a filtre dokážu hotové zázraky), o svojich zámeroch (sex vs. vzťah), ale taktiež o veku, príjme a aktuálnom vzťahovom statuse. Ako ďalšie negatívum sa javí povrchné posudzovanie ľudí na základe vzhľadu, efektu primárnosti či haló efektu (o ktorom som písala nedávno, tu sa preklikneš).

Suma sumárum, výber partnera prebieha na zoznamkách a appkách veľmi podobne ako v reálnom živote. Akurát sa tento proces vplyvom niektorých faktorov ako je nedostatok času, jednoduchosť nadväzovania kontaktov či pohodlnosť, presunul do online sveta. Svoj subjektívny názor na zoznamovacie appky dnes neodprezentujem (pretože ich nepoužívam), avšak! isté objektívne výhody určite spomenúť treba. Zníženie úzkosti zo zoznamovania, úspora času a energie v zmysle vytvorenia si obrazu o človeku a vyhnutie sa „nevhodnému výberu“, ale aj overenie chémie krátkym chatom a pod., robia ich používanie populárnym. Koniec koncov online robíme skoro všetko. Od nakupovania, cez vzdelávanie, prácu až po relax. Tak prečo nie hľadanie spriaznenej duše?

 

Fakty:

  • V roku 1992, menej ako 1% populácie spoznalo ich partnera prostredníctvom inzercie v tlačených médiách. (Laumann et al., 1994).

 

  • V súčasnosti, 23% dospelých priznalo, že dlhodobý vzťah nadviazali cez zoznamovacie weby alebo aplikácie (Smith & Duggan, 2013), čo robí z internetu druhý najčastejší spôsob zoznámenia sa s partnerom. Najčastejší je zoznámenie sa prostredníctvom známych (Rosenfeld & Thomas, 2010).

 

  • Dva najväčšie prediktory využívania online randenia sú používanie internetu a nezadanosť  (Sautter et al., 2010). (Opäť jedno z tých náramne prekvapujúcich zistení.)

 

  • Výskum online randenia preukázal, že muži vidia v priemere trikrát viac profilov ako ženy a častejšie začínajú konverzáciu. (Hitsch, Hortacsu & Ariely, 2010).

 

BONUS: Ak si chcete zlepšiť úspešnosť match-ov na Tinderi:

  • Majte min. 3 fotografie
  • Dajte si záležať na krátkom „bio“, (s nič nehovoriacim vraj neuspejete)
  • Jasne vyjadrite svoje zámery (teda čo chcete – kamaráta? Vzťah? Sex?.. vyhnete sa nepochopeniu)

 

 

Zdroje: 

Tyson, G., Perta V.C., Haddadi, H., Seto, M.C. A First Look at User Activity on Tinder . 2016.

Carter, S., & Snow, C. (2004). Helping singles enter better marriages using predictive models of marital success. Poster presented at the 16 Annual Convention of the American Psychological Society, Chicago, IL.

James, J.L. Mobile dating in the digital age: computer-mediated communication and relationship building on tinder . 2015.

 

Share on :

 

 

Zuzana Kožárová
Volám sa Zus a v súčasnosti som doktorandkou Centra spoločenských a psychologických vied SAV. Mojou najväčšou vášňou je psychológia. Tesne po písaní. Ešte počas výšky som sa rozhodla pretlak zaujímavých informácií vyriešiť založením blogu, ktorým sa snažím popularizovať psychológiu a jednoduchým jazykom približovať užitočné poznatky z psychológie.
Viac o mne zistíte na LinkedIn-e.
Napíš, čo Ti beží hlavou

Skús prečítať aj toto:

Comments are closed.