Čo robím? A robím vlastne niečo?

PhD. alebo inak doktorandské štúdium, ktoré nie je až takým štúdiom ako by sa mohlo zdať (vysvetlím o chvíľu), odo mňa vyžaduje účasť na rôznych konferenciách týkajúcich sa toho, čo skúmam (prečo skúmam vysvetlím o chvíľu). Konferencia je stretnutie odborníkov a vedcov, teoretikov aj praktikov, aby medzi sebou pozdieľali čo (ne)vedia. Tak som na takú jednu šla. Niečo pozdieľať, aj sa niečo naučiť.

Najprv však! Považujem za nesmierne potrebné objasniť čo vlastne doktorand na Slovenskej akadémii vied robí(m). Prečo? Pretože ak mojej rodine, kamarátom či známym položím otázku : „Vieš čo vlastne robím?“ Ich odpovede znejú asi takto: „Učíš, nie? „Dačo píšeš.“ „Ľabdy a dristy.“ „Chodíš do školy.“

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt rolling eyes gif

 

Aby som to nemusela každému osobitne popisovať,  vysvetlím o čom to  (moje) doktorandské je priamo v tomto článku (odrážkovite na odporúčanie mojej drahej kamarátky):

  • Doktorandské štúdium je v podstate 3-ročný projekt, ktorý rieši tím dvoch ľudí – doktorand a školiteľ a vyžaduje istú mieru kreativity a inovatívnosti (aby ste len slepo neopakovali čo už robili iní), kritické myslenie (aby ste dokázali rozlíšiť kvalitu), efektívny time-management, najmä však dobre zvládnutý self-management a sebadisciplínu (aby ste ten projekt s jedným dosť vzdialeným termínom vôbec dokončili). Dobre padnú i isté prezentačné či pedagogické schopnosti.

 

  • táto bohumilá činnosť trvá 3, eventuálne 4 roky (kde ako.. niektorí na to asi potrebujú 4 roky, meh). U nás 3. Externe 5.
  • ultimátnym cieľom je napísať dizertačnú prácu a získať titul doktorka… uhm filozofie .. a ešte to prežiť bez ujmy (srandujem, ja sa mám skvelo !)

 

Vo všeobecnosti existujú dve línie činností doktoranda:

Študijná:

(táto činnosť tvorí len isté percento zo všetkých aktivít, a to v závislosti od (ne)chuti učiť sa)

  • Každý doktorand povinne absolvuje nejaké predmety na „prehĺbenie vedomostí“ ako ich poznáme z klasického Bc. / Mgr. štúdia (akurát nás tam nie je 30, ale 3)

 

  • počas troch rokov je tu i priestor na tie voliteľné, a na rôzne kurzy / tréningy na prehĺbenie špecifických vedomostí a schopností, ktoré škola nezabezpečí (napr. ako sa zo študenta prehupnúť na skvelého pedagóga… keďže väčšina doktorandov učí)

 

Vedecko – výskumná:

(táto tvorí oveľa väčšie percento ..ak teda neučíte, ha)

  • Veda je o výskume a výskum je o probléme, preto si každý doktorand nejaký problém volí. Zvyčajne niečo, čo ho trápi (alebo vám ho zvolí školiteľ, ale to je cesta do pekel). Napríklad, chcú ľudia (študenti) podnikať? A ak nie, tak prečo nie? Čo s tým? Zmení to podnikateľské vzdelávanie ? Ak nie, prečo? Tých problémov je spravidla viac, ale je fajn mať len jeden-dva (..jeden…veľký..a dôležitý.. a komplikovaný…).

 

  • Ak už máte problém, nastáva čas preštudovať ho z každej strany
    • Najprv si naštudujete, čo už o ňom vieme, čo o ňom napísali iní a ako ho riešili (neverili by ste, ale tento proces trvá dosť dlho, až to vyzerá, že nerobíte nič, len si tak brázdite vedeckými databázami, čítate a pijete kávu)
    • zvyčajne sa robia i vlastné prieskumy a sondy ako je to u nás, v našej krajine, na našej populácii

 

  • Ak získate prehľad v danej problematike, môžete sa posunúť k fáze: „stanovím si isté hypotézy“ , čiže predpoklady (to zas potrebujete vedieť ako ich efektívne otestovať a to predstavuje ďalšie štúdium literatúry… a pitie kávy)

 

  • Ak už viete ako, nasleduje testovanie a overovanie ich platnosti (teda či sa vaše predpoklady naplnili alebo už nemáte uvažovať o kariére vedca ..ale aj nepotvrdené hypotézy sú zistenia)

 

  • Výsledky pozdieľate vo vedeckých publikáciách, ktoré čítajú spravidla len vedci alebo idete na konferenciu a prezentujete to ústne alebo posterom (lepšie sú tie medzinárodné, napr. v Českej republike 😀 )

 

Bonusofka je učenie. My na SAVke neučíme, ale to sa čoskoro zmení a konečne sa na proces výučby budem pozerať z opačnej strany. Možno to prinesie zaujímavé situácie a o tých vám potom budem referovať.

Ale aby som sa vrátila k úvodu, chcela som vám priblížiť, čo zaujímavé som sa dozvedela na konferencii, ale predpokladám, že to už by sa po tomto predlhom texte nikomu nechcelo čítať, tak teda nabudúce :mrgreen: .

 

Vede zdar!

P.S.- pardon za dlhé odrážky  

P.S. 2 – nie každé doktorandské štúdium musí prebiehať takto

 

Share on :

 

 

Zuzana Kožárová
Volám sa Zus a v súčasnosti som doktorandkou Centra spoločenských a psychologických vied SAV. Mojou najväčšou vášňou je psychológia. Tesne po písaní. Ešte počas výšky som sa rozhodla pretlak zaujímavých informácií vyriešiť založením blogu, ktorým sa snažím popularizovať psychológiu a jednoduchým jazykom približovať užitočné poznatky z psychológie.
Viac o mne zistíte na LinkedIn-e.
Napíš, čo Ti beží hlavou

Skús prečítať aj toto:

One thought on “Čo robím? A robím vlastne niečo?

  1. A čo robíte vy? | Psychoblógia

    december 3, 2017 at 3:02pm

    […] na spomínanej konferencii (škoda, že som na to mala len 10 minút ). No a ak som v poslednom blogu písala o tom čo robí doktorand (ja), tak teraz viete aj to akej téme (problému) sa venujem. […]

  2. […] som písala o tom, že som zas prváčka, ale na doktorandskom (..kto nevie čo robí doktorand, čítajte tu) a že mojím hlavným cieľom je prepojiť teóriu a prax. Písala som tiež o tom, že […]

Comments are closed.