PSYCHOBLÓGIA

Facebook očami psychológie.

Prečo máme fejsbuk tak radi? Naoko totiž poskytuje neoceniteľnú možnosť naplnenia základnej potreby sociálnej komunikácie. Fejsbuk ale predovšetkým sýti hlboko uložený ľudský pud mať priateľov a byť lajkovaný – uznávaný, rešpektovaný, milovaný. Je to pud tak silný, že občas zabúdame na svoju hrdosť, len aby sme ho mohli ukojiť.

 

Maslovowa pyramida
Hierarchia potrieb podľa Maslowa.

Hold, nemôžme sa diviť. Je to jedna zo základných potrieb človeka, ktorá sa podľa pána Maslowa šplhá v hierarchii na popredné miesta. Komu toto meno nič nehovorí, nevadí, na to je tu wikipedia a obrázok napravo. Tak ako potrebujeme piť a jesť, potrebujeme mať pocit, že sme milovaní. A kto po tom netúži, klame. Facebook okrem iného ponúka ideálnu príležitosť štylizovať sa do rôznych rolí, prípadne prezentovať sa tak, ako to vyhovuje našej predstave o sebe, t.j prezentovať svoje vlastné ideálne JA (ktoré občas býva na hony vzdialené nášmu reálnemu ja). Zisťovanie informácii o ľuďoch, ktorých sme stretli v reálnom svete a lustrovanie v profiloch ľudí, ktorých nepoznáme, to je podľa psychológa Adama Joinsona jedna z obľúbených aktivít, ktoré nás motivujú fejsbuk zapnúť. Čo (ne)prekvapujúce však zistili ostatní psychológovia? Čítajte ďalej.

VPLYV FACEBOOKU NA NAŠE EMÓCIE

Tím európskych vedcov zistil, že viac ako tretina užívateľov Facebooku cíti po návšteve webstránky najpopulárnejšej sociálnej siete prevažne negatívne emócie, napr. frustráciu a závisť. Týka sa to predovšetkým tých užívateľov, ktorí Facebook využívajú pasívne ako zdroj informácií, ale sami aktívne informácie o sebe nezdieľajú. Prístup k veľkému množstvu pozitívnych noviniek a profilov na prvý pohľad úspešných „priateľov“ spôsobuje, že sa s nimi porovnávame, čo môže ľahko vyvolať závisť. Je ale dôležité mať na pamäti, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. 

 

1313897240072_6858395
Zdroj: www.someecards.com

 

OSAMELOSŤ A FACEBOOK

Osamelí jedinci komunikujú prostredníctvom internetu často. Odhaľujú osobné veci, preberajú intímne témy, pretože internet pre nich predstavuje bezpečné komunikačné prostredie.Čím viac času trávia komunikáciou na internete, tým viac dokážu nadviazať nové vzťahy s ostatnými ľuďmi. Nadobúdajú síce nové zručnosti, AVŠAK tie NEVEDIA využiť v reálnom živote (!!!!!!).

Nedávno som narazila na veľmi zaujímavý experiment. Veľmi stručne vám ho priblížim. Vybraní do výskumu boli ľudia s intenzívnym pocitom osamelosti. Rozdelili sa do skupín. Prvá skupina absolvovala skupinovú diskusiu face to face, druhá skupina četovala so známym. Zisťovalo sa, ktorý druh komunikácie bude nápomocnejší pri zahnaní pocitu osamelosti. Výsledky jednoznačne hovorili v prospech face to face komunikácie. Dokonca sa preukázalo, že u ľudí, ktorí komunikovali onlajn, sa pocit osamelosti po vypnutí četu ešte zvýšil (šup za ľuďmi).

 

1335686817629_5073953
Zdroj: www.someecards.com

 

OSOBNOSŤ ČLOVEKA A JEHO AKTIVITA NA FACEBOOKU.

Ľudia, ktorí používajú Fejsbuk, ako prostriedok na získanie pozornosti a udržanie existujúcich vzťahov vykázali najväčšie množstvo zdieľaných osobných informácií. Tento materiál na zdieľanie samozrejme vyberajú selektívne tak, aby sa prezentovali v čo najlepšom svetle. „Ouveršering“ používatelia fesjbuku majú podľa výskumov výrazný sklon k extroverzii a narcizmu (narcistický človek je charakteristický egocentrizmom, prehnanou sebaláskou, jeho pozornosť sa orientuje na vlastnú osobu, pričom neustále hľadá obdiv svojej dokonalosti).
Podľa psychológov používatelia, ktorí často zdieľajú svoje fotky, informácie o sebe a vlastne celý svoj život, takýmto spôsobom hľadajú obdiv. Ak sa im ho dostane, ich sebaúcta stúpa. Facebook sa tak pre nich stáva unikátnym prostriedkom na zvyšovanie svojho sebavedomia. Medzi týmito používateľmi sa našlo veľa takých, ktorí intenzívne pociťovali rodinnú alebo partnerskú (vzťahovú) osamelosť, čo je logické, pretože ak sa niekto nemá s kým porozprávať alebo s kým tráviť svoj voľný čas, rozhodne sa kontaktovať svojich virtuálnych kamarátov (alebo minimálne sledovať aktívny život svojich virtuálnych kamarátov).

 

MjAxMy1lZTM3M2I2YzQ3YjFiMWI0
Zdroj: www.someecards.com

 

HRÁ POČET FACEBOOKOVÝCH PRIATEĽOV NEJAKÚ ROLU?

Štúdia psychológov odhalila, že počet našich priateľov a pozitívna seba-prezentácia, v zmysle prezentujem sa v dobrom svetle, vplýva na náš „well-being“ (preklad dobré bytie mi pripadá nevhodný preto  ponechávam v angličtine). Čím vyšší počet priateľov, čím vyšší počet lajkov, tým sa zdá byť záujem o našu osobu väčší. Úmerne s týmto pocitom, rastie pocit šťastia. Problém však nastáva ak sa prezentujeme štýlom „negatívne zatajím a pozitívne preženiem“ a trištvrtinu fejsbukových priateľov poznáme len z videnia.

 

facebook-request-more-friendship-ecard-someecards
Zdroj: www.someecards.com

Podľa profesora Josepha Waltera je číslo 150 ideálny počet priateľov na Facebooku, ak chceme, aby nás ostatní vnímali ako atraktívneho jedinca. Počet pod 100 a nad 300 priateľov našu atraktivitu znižuje.
Poznámka: Robin Dunbar se domnieva, že každý človek je schopný udržovať zhruba 150 relatívne stálych sociálnych vzťahov.

 

having-enough-facebook-congratulations-ecard-someecards
Zdroj: www.someecards.com
 
 

ROZDIELY V POUŽÍVANÍ FACEBOOKU MEDZI MUŽMI A ŽENAMI

Ženy, v porovnaní s mužmi, trávia na Fejsbuku viac času, majú viac fejsbukových priateľov a častejšie využívajú profilové fotky za účelom ohúrenia okolia (prostredníctvom dokonalého vzhľadu, očného kontaktu  či vyjadrovania emócii… nech žijú kamarátky duck fejsáčky). Taktiež sa u žien preukázala väčšia rodinná aktivita v podobe pridávania fotiek svojich detí a pod. Zaujímavé mi prišlo porovnanie mužov a žien v sledovaní profilov ostatných. Zatiaľčo muži svoju pozornosť pochopiteľne orientujú na opačné pohlavie, ženy sa radi venujú sledovaním profilov ostatných žien (autori tento jav  vysvetľovali v kontexte evolúcie? a prirodzenej tendencie žien klebetiť… no a aby bolo o čom, treba si spraviť prehľad o novinkách, že?). Čo sa týka mužov, tí zvyknú svoje profilové fotky vyberať s cieľom poukázať na svoj sociálny status (ak je vysoký) a tiež na schopnosť a ochotu podstúpiť risk napr. v podobe odfotenia sa pri nejakej adrenalínovej činnosti (opak hrania šachu napríklad). Prostredníctvom aktivít na fejsbuku sa taktiež snažia prezentovať svoju dominanciu a moc, čo súvisí s charakterom mužskej role. 

 

selfies-love-picture-instagram-facebook-encouragement-ecards-someecards
Zdroj: www.someecards.com

 

Na záver by som vám rada sprostredkovala výsledky veľkého sociálneho prieskumu z roku 2013, v ktorom sa analyzovalo 50 000 statusov. Zistilo sa, že:

  • Príspevky publikované počas víkendov získavajú približne o 20% viac Lajkov ako príspevky publikované cez pracovné dni
  • Statusy so smajlíkom majú o 29 % viac lajkov než tie bez emotikonov
  • Najviac zapojenia do komunikácie získali príspevky publikované od 20:00 do 0:00.
  • Príspevky do 100 znakov mali o 14% viac lajkov ako bol priemer.
  • Príspevky obsahujúce obrázok získali o 36% viac lajkov ako bol priemer.
  • Užívatelia Facebooku sa najviac zapájajú pri príspevkoch s návodmi, tipmi a radami. Získali o 271% viac lajkov ako priemer.
  • Krátke príspevky (do 100 znakov) mali o 14% viac lajkov ako priemer. Oplatí sa teda komunikovať jednoducho. Dlhšie príspevky sú zas viac komentované. Ak máte čo povedať a je to dostatočne zaujímavé, nebojte sa pustiť aj do dlhšieho rozprávania skrz statusy. Pri zverejňovaní extrémne dlhých textov však radšej zvážte, či webstránka alebo blog predsa len nebude pre tento typ obsahu vhodnejšia, zo statusu potom odkážte na pokračovanie.
 
MjAxMi00YzQzNzFiZDM0NjA4M2Vk
Zdroj: www.someecards.com
 
 
 
Z toho vyplýva nasledovné: v prípade, že si túžite pohladkať ego a dostať čo najviac lajkov, zdieľajte svoje myšlienky a pocity v čase od 20:00 do 24:00, vtesnajte sa do 100 znakov (ak chcete rozpútať búrlivú diskusiu, navýšte počet znakov niekoľkonásobne), pripojte nejakého rozkošníckeho smajlíka a obrázok ! Nezabudnite obrázok! Tie so zvieratkami majú podľa môjho miniprieskumu najväčší úspech (aj keby sa to tematicky nehodilo, sou vot).
 
 
 
Toľko k dnešnej téme priatelia, pekný večer! A nezabudnite lajky, nech sa mi zvýši sebavedomie!
 
 

 

Share on :

 

Zdroje:

Erin E. Hollenbaugh, Amber L. Ferris. Facebook self-disclosure: Examining the role of traits, social cohesion, and motives. Computers in Human Behavior Volume 30, January 2014, Pages 50–58.

Tong, S. T., Van Der Heide, B., Langwell, L. & Walther, J.B. (2008). Too Much of a Good Thing? The Relationship Between Number of Friends and Interpersonal Impressions on Facebook. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 531–549.

Junghyun K., Lee J.E.R, The Facebook Paths to Happiness: Effects of the Number of Facebook Friends and Self-Presentation on Subjective Well-Being. CyberPsychology, Behavior & Social Networking. Jun2011, Vol. 14 Issue 6, p359-364

 Mu Hu, Ph.D. Will Online Chat Help Alleviate Mood Loneliness? CYBERPSYCHOLOGY & BEHAVIOR Volume 12, Number 2, 2009

Tracii Ryan, Sophia Xenos. Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five,shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior 27 (2011) 1658–1664.

Čo funguje na slovenskom Facebooku? – Analýza 52 765 firemných príspevkov. https://pizzaseo.com/sk/blog/co-funguje-na-facebooku/

Napíš, čo Ti beží hlavou

Skús prečítať aj toto: