PSYCHOBLÓGIA

Rok po škole (… alebo čo sa udialo a prihodilo v živote absolventky psychológie?)

Dnešný príspevok bude trochu osobnejší a jemne ním nadviažem na sériu článkov o tom, ako prebiehalo moje vzdelávanie (viď sekcia moje vzdelávanie). Na časovej osi som v písaní skončila niekde v období promócií a absolvovania kurzu, vďaka ktorému som vykročila na svoju „kariérnu púť“. Týmito riadkami pokryjem na osi obdobie od kurzu po dnešný deň a priblížim vám,  čo sa s mojou našliapnutou (ne)existujúcou kariérou psychologičky dialo (a deje) ďalej. Ako mi pomohol magisterský titul? Bolo ťažké presadiť sa na neľútostnom košickom trhu práce? Robím vôbec niečo? To aj všeličo iné sa dočítate v tomto príspevku.

 

Blažený to pocit obdržať diplom s titulom v priestoroch načančaného divadla, pod svetlami reflektorov, za neutíchajúceho potlesku (príp. pokrikov) pyšných rodinných príslušníkov. V tej chvíli prežíva väčšina extatické nadšenie (alebo mdloby) a hrdosť na svoj životný výkon.

dsc_0048
pokorne prijímam diplom… písal sa rok 2015.

Až kým…sa človek neprihlási na úrad práce, kde spoločné priestory s nádychom neskorého socializmu zdieľa s naozaj rozmanitou viac či menej prispôsobivou vzorkou obyvateľstva. Vtedy nastáva prudký moment vytriezvenia nasledovaný fackou od reality, v ktorej máte titul, avšak na veľké prekvapenie žiadnu prácu. Týždne a mesiace ubiehajú a majorita absolventov sa upokojuje vetou „áááá veď si ešte užijem posledné  prázdniny“. Hold, odďaľovanie nezvratného. Na úrade sa ale toho dá naozaj veľa zažiť, to je však na iný veľmi obsiahly článok (možno sa raz hecnem). Podmienky, ktoré tam dlhodobo pretrvávajú, vás každopádne nútia čo najrýchlejšie nájsť spôsob obživy a už sa tam nikdy nevrátiť.

Stačí diplom?

Na to, aby ste sa odtiaľ dostali a mohli niekde aplikovať to množstvo poznatkov nadobudnutých (ne)systematickým vzdelávaním korunovaných titulom Mgr., musíte sa na trhu práce najprv predať. Samotný diplom je tak jedna osemdesiatina úspechu (pretože taký istý má minimálne niekoľko desiatok vašich spolužiakov). To, či pochodíte a niekto váš „pracovný balíček“ kúpi, závisí najmä od toho, či…

  • či si zvolíte prácu šitú na vašu osobnosť,
  • či a nakoľko máte a rozvíjate rôzne soft skilly (prezentácia, komunikácia, plánovanie, riadenie si aktivít, vybavovanie, podnikateľské myslenie atď. atď.)
  • či máte prax a nejaké tie ehm pracovné návyky
  • a v neposlednom rade od zaváži i vaša šikovnosť a inteligencia.

A čo ja?

Čo sa týka mňa, v úvode som spomenula účasť na kurze. A po ňom na ďalšom. V nich som hľadala svoje kariérne smerovanie a rovnako rozvíjala soft skilly so zámerom vytvoriť si čo najlepšiu východiskovú pozíciu. Po ich úspešnom ukončení prišla od konateľov SUVko Coaching (kde som kurzovala) ponuka pokračovať v pôsobení v spoločnosti nie ako kurzistka, ale ako stážistka (nikdy nevieš kedy a kde sa naskytne príležitosť). O niekoľko mesiacov som bola na opačnej strane a pomáhala v procese kariérneho a osobného rozvoja s využitím psychológie iným.

12308005_1674323292826728_1071204760755034118_o
Ukončenie kurzu GPS kariéry a života s Miriamou.
12998205_1723071021285288_6158013607063592522_o
Tím SUVka na Dňoch pracovných príležitosti na pôde Univerzity veterinárskeho lekárstva a farmácie v Košiciach.
12628587_1692775970981460_1576256059780185764_o
Stretnutie absolventov GPS kariéry a života, ale i záujemcov o vzdelávanie a rozvíjanie sa.

 

Môj príbeh, príbehy ďalších iných kurzistov – absolventov, či akcie organizované pre študentov nás presvedčili, že školy veľmi nerozvíjajú kompetencie, ktoré by im uľahčili prechod zo školy na trh práce. Bohužiaľ (alebo našťastie) sú však zamestnávateľmi viac ako žiadané (viď každá ponuka na profesii – komunikatívnosť, reprezentatívne vystupovanie, proaktivita…). Priam nevyhnutné sú, ak niekto (vôbec) premýšľa nad rozbehnutím niečoho vlastného. To, do akej miery (ne)majú v sebe študenti rozvinutú podnikavosť a spomínané kompetencie, som sa okrem pozorovania z praxe rozhodla preskúmať vedeckými metódami počas môjho trojročného doktorandského štúdia, ktoré som započala dňom 5.9.2016.

 

Vzdelávanie pokračuje…

A tak som už po niekoľkýkrát zažívala svoj prvý školský deň (to ste asi postrehli na základe zvýšeného počtu žiakov a študentov v prepravných prostriedkoch alebo z reportáží, ktoré verne približujú dramatickú atmosféru prvého školského dňa). Okrem toho, že sa budem venovať naozaj zaujímavej téme, budem si cvičiť mozog učením, získam nové resp. rozviniem staré dobré skilly v oblasti výskumu a (dúfajme) mi o tri roky pribudne titul PhD. (a budem slečna doktorka). Mojím hlavným cieľom však je prepojiť teóriu a prax. Výskumník totiž nemusí (a nemal by) ostať v rovine teoretizovania. Veď načo by nám boli teórie, ktoré sú nepoužiteľné v živote. Preto tieto kompetencie nechcem iba teoreticky skúmať, ale ich aj u študentov a absolventov rozvíjať a tým im napomôcť v uplatnení sa, tak ako kedysi pomohli v SUVku mne.

Ďalšia bilancia o rok!

Share on :

 

 

Napíš, čo Ti beží hlavou

Skús prečítať aj toto:

Comments are closed.